پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228369
خواص باورنکردني بادمجان
تاریخ انتشار : 1396/04/17 09:42:34
نمایش : 1548
بادمجان حاوي مواد مختلفي است که پتانسيل مبارزه با سلول هاي سرطاني را نشان داده اند. به عنوان مثال، سولاسودين رامنوسيل گليکوزيدها (SRGs) نوعي از ترکيباتي هستند که در برخي گياهان، از جمله بادمجان، يافت مي شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بادمجان به خانواده بادمجانيان تعلق دارد و در سراسر جهان در غذاهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. اگرچه اغلب به عنوان يک سبزي در نظر گرفته مي شود، بادمجان ها از نظر فني يک ميوه هستند، زيرا از يک گياه گل دهنده رشد مي کنند و حاوي دانه هستند.

 

انواع مختلفي از بادمجان در اندازه و رنگ هاي مختلف وجود دارند. و در شرايطي که بادمجان هايي با پوست بنفش تيره رايج‌ترين نوع محسوب مي شوند، آنها در رنگ هاي قرمز، سبز يا حتي سياه نيز وجود دارند. افزون بر بافت و عطر و طعمي که به غذا مي بخشد، بادمجان ميزبان فوايد سلامت مختلفي نيز است. در ادامه با برخي از آنها بيشتر آشنا مي شويم.

 

سرشار از مواد مغذي است

 

بادمجان ها يک ماده غذايي با تراکم بالاي مواد مغذي هستند و بر همين اساس از محتواي ويتامين ها، مواد معدني و فيبر بهره مي برند، در شرايطي که کالري پاييني دارند.

 

يک فنجان (82 گرم) بادمجان خام حاوي مواد مغذي زير است:

 

کالري: 20

 

کربوهيدارت ها: 5 گرم

 

فيبر: 3 گرم

 

پروتئين: 1 گرم

 

منگنز: 10 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

 

فولات: 5 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

 

پتاسيم: 5 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

 

ويتامين K: 4 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

 

ويتامين C: 3 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه

 

همچنين، بادمجان ها حاوي مقدار کمي از مواد مغذي ديگر، از جمله نياسين، منيزيم و مس هستند.

 

از محتواي بالاي آنتي اکسيدان ها سود مي برد

 

افزون بر در اختيار داشتن انواع مختلفي از ويتامين ها و مواد معدني، بادمجان از محتواي بالاي آنتي اکسيدان ها برخوردار است.

 

آنتي اکسيدان ها موادي هستند که به محافظت از بدن در برابر آسيب ناشي از موادي مضر که به نام راديکال هاي آزاد شناخته مي شوند، محافظت مي کنند.

 

مطالعات نشان داده اند که آنتي اکسيدان ها مي توانند به پيشگيري از بسياري انواع بيماري هاي مزمن، مانند بيماري قلبي و سرطان کمک کنند.

 

به طور ويژه، بادمجان سرشار از آنتوسيانين ها، نوعي رنگدانه با ويژگي هاي آنتي اکسيداني و عامل رنگ پر طراوت بادمجان، است.

 

يک آنتوسيانين به نام ناسونين در بادمجان ها بسيار مفيد است. چندين مطالعه آزمايشگاهي کارايي آن در محافظت از سلول ها برابر آسيب ناشي از راديکال هاي آزاد را تاييد کرده اند.

 

ممکن است خطر بيماري قلبي را کاهش دهد

 

به لطف محتواي آنتي اکسيداني، برخي مطالعات نشان داده اند که بادمجان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي کمک کند.

 

در يک مطالعه، خرگوش هايي با کلسترول بالا روزانه و به مدت دو هفته 10 ميلي ليتر آب بادمجان دريافت کردند. در پايان مطالعه، سطوح کلسترول بد (LDL) و تري گليسيريد، دو نشانگر خون که افزايش بيش از اندازه آنها مي تواند به خطر افزايش يافته ابتلا به بيماري قلبي منجر شود، کاهش يافته بودند.

 

مطالعات ديگر نشان داده اند که بادمجان ممکن است يک اثر محافظتي روي قلب داشته باشد. در يک مطالعه، حيوانات با بادمجان خام يا گريل شده به مدت 30 روز تغذيه شدند. در هر دو حالت پژوهشگران شاهد بهبود عملکرد قلب و کاهش شدت حمله قلبي بودند.

 

در شرايطي که نتايج کسب شده اميدوارکننده هستند، بايد به اين نکته توجه داشت که پژوهش هاي فعلي محدود به حيوانات و مطالعات آزمايشگاهي بوده و به پژوهش هاي بيشتر براي ارزيابي تاثير بادمجان بر انسان نياز است.

 
 

 

ممکن است کنترل بر قند خون را بهبود ببخشد

 

افزودن بادمجان به رژيم غذايي ممکن است به زير کنترل داشتن قند خون کمک کند. بادمجان ها از محتواي بالاي فيبر سود مي برند. فيبر مي تواند قند خون را با کند کردن جريان گوارش و جذب قند در بدن کاهش دهد. سطوح قند خون با جذب کندتر پايدار باقي مي ماند و از فراز و فرودهاي ناگهاني آن جلوگيري مي شود.

 

مطالعه اي ديگر نشان داده است که پلي فنول ها، ترکيبات گياهي طبيعي، که در مواد غذايي مانند بادمجان يافت مي شوند، ممکن است جذب قند را کاهش دهند و ترشح انسولين را افزايش دهند، که هر دو مي توانند به کاهش قند خون کمک کنند.

 

مي تواند به کاهش وزن کمک کند

 

بادمجان ها از محتواي فيبر بالا و کالري کم برخوردار هستند و از اين رو، گزينه اي عالي براي افزودن به رژيم کاهش وزن محسوب مي شوند.

 

فيبر موجود در بادمجان به آرامي از دستگاه گوارش عبور مي کند و مي تواند احساس سيري و پري را افزايش داده و ميزان کالري دريافتي را کاهش دهد.

 

هر فنجان (82 گرم) بادمجان خام حاوي 3 گرم فيبر است و تنها 20 کالري دارد.

 

ممکن است فوايد ضد سرطاني داشته باشد

 

بادمجان حاوي مواد مختلفي است که پتانسيل مبارزه با سلول هاي سرطاني را نشان داده اند. به عنوان مثال، سولاسودين رامنوسيل گليکوزيدها (SRGs) نوعي از ترکيباتي هستند که در برخي گياهان، از جمله بادمجان، يافت مي شوند.

 

برخي مطالعات روي حيوانات نشان داده اند که SRGs مي توانند موجب مرگ سلول هاي سرطاني شوند و ممکن است به کاهش امکان عود انواع مشخصي از سرطان کمک کنند. اگرچه مطالعات در اين زمينه محدود هستند، SRGs نشان داده اند مي توانند به طور ويژه در برابر سرطان پوست، هنگامي که به صورت مستقيم روي پوست اعمال مي شوند، موثر عمل کنند.

 

افزون بر اين، چندين مطالعه نشان داده اند که مصرف ميوه ها و سبزيجات، مانند بادمجان، ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصي از سرطان کمک کند. يک بررسي که شامل تقريبا 200 مطالعه مي شد، نشان داد که مصرف ميوه ها و سبزيجات با محافظت در برابر سرطان هاي لوزالمعده، معده، روده بزرگ، مثانه، دهانه رحم، و پستان مرتبط بوده است.

 

با اين وجود، مطالعات بيشتري بايد صورت بگيرند تا مشخص شود ترکيباتي که در بادمجان يافت مي شوند چگونه ممکن است بر سرطان در انسان ها تاثيرگذار باشند.

 

افزودن آن به رژيم غذايي آسان است

 

بادمجان را مي توانيد به شيوه هاي مختلف در رژيم غذايي خود جاي دهيد. شما مي توانيد بادمجان را به صورت پخته، گريل شده، کبابي و ... مصرف کنيد.

 

بادمجان مي تواند جايگزيني کم کالري براي بسياري از مواد تشکيل دهنده پر کالري باشد. بر همين اساس، ميزان کربوهيدارت و کالري دريافتي خود را مي توانيد کاهش دهيد، در شرايطي که ميزان دريافت مواد مفيد مانند فيبر و مواد مغذي ديگر افزايش مي يابد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html